Varaždinski komorni orkestar
Augusta Cesarca 1
42000 VARAŽDIN

tel: 099 819 6398

 

 


foto : KD Sudec

 

 

Prvi koncert, nedjelja 22. listopad 2023.
Velika koncertna dvorana HNK u Varaždinu, 19:30h
Aleksandar Ivić, violina solo i umjetničko vodstvo




Program:


Wolfgang Amadeus Mozart
Divertimento u D-duru, KV 136
Allegro
Andante
Presto

Wolfgang Amadeus Mozart
Koncert za violinu i orkestar br.5 u A-duru, KV 219
Allegro aperto – Adagio – Allegro aperto
Adagio
Rondeau – Tempo di minuetto

Petar Iljič Čajkovski
Souvenir de Florence op.70
Allegro con spirito
Adagio cantabile e con moto
Allegretto moderato
Allegro con brio e vivace

 

Aleksandar Ivić (Zagreb, 1962) završio je Muzičku akademiju u Zagrebu u klasi Kristiana Petrovića, kao jedan od najboljih violinista svoje generacije. Tijekom studija nastupao je kao solist uz Simfonijski orkestar HRT-a i uz Zagrebačku filharmoniju. Studij nastavlja 1983. u Kölnu kod Igora Ozima i članova kvarteta Amadeus te u Düsseldorfu kod Rose Fein-Weinstein. Karijeru je započeo kao član orkestra Zapadnonjemačkog radija u Kölnu (1988-1996), a od 1996. je član grupe prvih violina Berlinske filharmonije. Kao solist i komorni glazbenik nastupa u Hrvatskoj, zemljama Europe te u SAD-u, Kanadi, Japanu i Tajvanu. Bio je stalni član komornih ansambala Berlinske filharmonije, kao što su ansambl Sharoun (1997-2002), Berlinski barokni solisti (1999-2003) i Filharmonijski Stradivarijevi solisti (2000-06), Filharmonijska Camerata i Gudački kvartet Berlinske filharmonije. Nastupao je na Festivalima u Luzernu, Salzburgu, Baden-Badenu, Zermattu i Aix-en Provence. U Hrvatskoj redovito nastupa kao solist uz Zagrebačku filharmoniju, Zagrebačke soliste te Varaždinski komorni orkestar.

Uz serenadu i kasaciju, divertimento je lakša vrsta instrumentalne glazbe druge polovice 18. stoljeća. Kao ni ostala dva oblika, ni divertimento nema fiksiran broj, redoslijed, vrstu i oblik stavaka. Pisao se za manji komorni ansambl ili komorni orkestar čiji sastav nije strogo određen. Najčešće se izvodio prigodom neformalnih društvenih događaja i druženja, vrlo često na otvorenom. Skladbe W.A.Mozarta (1756-1791) tog tipa su međutim širokog raspona - od lakših, jednostavnijih do onih koje se mogu svrstati u njegova najozbiljnija ostvarenja na području komorne glazbe. Nastao kao prvi u nizu triju divertimenta koje je Mozart skladao tijekom zime 1772, u isto vrijeme kada je radio i na operi Lucio Silla, Divertimento u D-duru, KV 136, šarmantan je odmak od zahtjevne operne partiture i svakako spada u grupu njegovih lakših ostvarenja. Vjerojatno je napisan za jednu od glazbenih večeri koje su se održavale u salzburškim aristokratskim kućama gdje je skladatelj često nastupao kao pijanist i violinist. Namijenjen je gudačkom kvartetu, u kojem dionicu violončela preuzima kontrabas, ili gudačkom komornom orkestru. Koncipiran je u tri stavka poput talijanske sinfonie pa ga u grupi s ostala dva divertimenta često nalazimo pod nazivom salzburške sinfonie. Krajnji stavci su jednostavnije varijante sonatnog oblika s težištem na prvoj temi, dok se drugi, trodijelan, temelji prije na harmonijskom nego motivičko-tematskom kontrastu.


U razdoblju od travnja do prosinca 1775, Mozart je napisao svih svojih pet violinskih koncerata. Nastali su vjerojatno kao dio obaveza koje je imao na mjestu koncertnog majstora dvorskog orkestra salzburškog nadbiskupa. I dok u prva dva koncerta još uvijek slijedi uzore talijanskih majstora iz prve polovice stoljeća koji su zasigurno morali biti obavezna literatura u kući njegovog oca, u sljedeća tri se gubi svaki trag arhaičnosti, a kroz orkestraciju, kolorit, odnos solist-orkestar te mnoštvo toliko svojstvenih mu nepredvidivosti, probija tipično njegov glazbeni svijet. Najzrelijim i najzahtjevnijim smatra se posljednji u tom nizu Koncert za violinu i orkestar br.5 u A-duru, KV 219. Neuobičajenim i izazovnim skladateljskim rješenjima, opsegom (traje gotovo pola sata) kao i naglim promjenama te rasponom raspoloženja, anticipira koncert 19. stoljeća. Već sam početak prvog stavka donosi iznenađenje: između orkestralne i solističke ekspozicije umetnut je kratki Adagio s kojim solist započinje svoju dionicu. Drugi stavak u okviru trodijelnosti slobodno razvija i razrađuje ishodišnu melodijsku građu. Treći je kombinacija menueta i ronda čiji je središnji dio „turska glazba” odnosno glazba u stilu u kojem su je klasicistički skladatelji dočaravali, a kojoj je daleki uzor bila glazba turskih vojnih ansambala. U ovom je slučaju oživljena grotesknim crescendima kromatskih unisona, ponavljanjem kratkih oblikovnih dijelova te sviranjem col legno (s drvenim dijelom gudala) u violončelima i kontrabasima. Zbog tog središnjeg dijela trećeg stavka, koncert je dobio naziv „turski”.


Gudački sekstet u d-molu op.70 pod nazivom Souvenir de Florence, je P.I.Čajkovski (1840-1893) napisao u ljeto 1890., a posvetio ga je Petrogradskom društvu komorne glazbe u znak zahvale za počasno članstvo. Skicirao ga je tri godine ranije, 1887., međutim šesteroglasni stavak samostalnih gudačkih dionica zadavao mu je velikih muka i činio se nesavladivom zadaćom, pa je tijekom tri godine od skladanja seksteta odustajao i na njega se vraćao, da bi nakon praizvedbe, krajem 1890., u potpunosti preradio treći i četvrti stavak te je tako skladba konačan izgled dobila tek početkom 1892. Rezultat je međutim djelo majstorskog skladateljskog umijeća koje svom žestinom, zanosom i intenzitetom malo koga može ostaviti ravnodušnim što ga čini jezgom repertoara komorne gudačke glazbe, pri čemu je izvodilačkim i interpretativnim zahtjevima pravi tour de force za izvođače. Prvu verziju skladbe je Čajkovski dovršavao u Firenzi, pa od tuda i njezin naslov. Skladba se sastoji od četiri stavka koji čine klasični sonatni ciklus. U svim je stavcima, bez obzira na oblik, početni tematski/melodijski materijal dominantan i daje ton cijelom stavku. Tako su drugi i treći stavak trodijelni s kratkom kontrastnom srednjom epizodom, dok se u vanjskim dijelovima ishodišni tematski materijal osvjetljava i vodi kroz različite kombinacije glasova i polifono razrađuje. Prvi i zadnji stavak temelje se na dvije teme. Druga, u oba slučaja razvijena i pjevna, uspostavlja blagu ravnotežu ritamskoj razigranosti i žestini prve teme koja u zadnjem stavku kulminira u središnjem fugatu.

Nataša Maričić


Sastav orkestra:
1.violine: Dunja Bontek, Ivana Penić Defar, Anđelko Ilčić, Petar Haluza, Dorotea Božić Palašek
2. violine: Ivana Šambar,Tomislav Vitković, Slavko Vinceković, Melita Šafran, Jakov Šredl
viole: Marija Andrejaš, Krešimir Ferenčina, Alen Bišćević, Magda Skaramuca
violončela: Krešimir Lazar, Sara Novoselić, Matej Ilčić
kontrabas: Helena Babić